rowaninchina.reismee.nl

Beijing!

De laatste 2 dagen in Shanghai heerlijk vrij geweest. Een dag naar de Yu Garden geweest en zondag nog even tas ingepakt en naar de massage geweest. Eenmaal uit de kreukels door de harde aanpak van het masseren gingen we verder met het wegen van de tassen! Het inpakken was een groot feest want in mijn handbagage had ik al 10kg over gewicht en in mijn grote koffer ook nog eens 10.. Dat wordt wat haha..

Toen was het eindelijk zover.. De nachtrein naar Beijing, MY GODDD! Wat een happening..
Het was echt vreselijk!!!! Wel een avontuur rijker, maar voorlopig geen trein meer voor mij!

Het gangpad was zo smal dat we daar bijna niet doorheen konden met onze koffers en vervolgens onze slaapkamer/woonkamer waar we met zn 6en moesten slapen op 2 stapelbedden van 3 hoog die niet groter was dan de helft van mijn kamer!!!
Anyway, na veel gesleep, gerochel van de Chinezen en een stijve rug waren we beland in Beijing!

Even opfrissen in het TE MOOIE hotel (vooral na de slaapkamer in de trein was het echt een walhalla!!) en een overheerlijke lunch en vervolgens meteen starten met de excursie..
Eerst een wandeling door het Dashanzi Art District en daarna naar het Olympisch Stadion.
Toen we daar aankwamen waren ze net bezig met het afbreken van een skieschans omdat daar het weekend ervoor wedstrijden werden gehouden.
Zo brutaal dat we waren, stiekem even over het hek geklommen en even het gras gevoeld!! Echt heel gaaf om daar te staan!! Het is er echt ontzettend groot, plaats voor 91.000 mensen..

Ook nog even op het bijna hoogste punt geweest van de tribune.. Daarna nog even het Olympisch zwembad bewonderd maar verder niet in geweest.

's Avonds was het dan tijd voor onze Nederlandse traditie: SINTERKLAAS. Iedereen had 2 kadootjes gekocht en zaten verdeeld over 3 tafels. We gingen met ze alle dobbelen! Echt heel erg leuk want vooral de laatste minuten werd iedereen over-fanatiek!

De volgende dag werden we meteen al gelukkig wakker want.... we kregen een Westers ontbijt! En tot onze grote verbazing zat dit bij ons pakket en krijgen we dat dus nu iedere ochtend.. Echt genieten!!

Om 8.00 richting het National Centre For The Preforming Arts, oftewel het 'ei' genoemd. Daar gingen we tickets halen voor de voorstelling van die avond namelijk: Modern Ballet.
Na dit te hebben gedaan was het tijd voor het bekendste plein van Beijing: het Tian'anmenplein. Dit plein staat vooral bekend als het plein waar de studentenopstand plaatsvond en de plaats waar de volksrepubliek werd uitgeroepen. Daarna gingen we een bezoek brengen aan de man die centraal staat in China: Mao Zhedong. Opgebaard in het mausoleum waar duizenden bezoekers hem kwamen bewonderen en vereren met rozen. Zij worden namelijk nog steeds opgevoed met het idee dat hij voor 70% goed was en voor 30% slecht.

Op de terugweg zijn we nog naar het nationaal museum van China geweest en daarna richting het hotel. Hierin is de gehele geschiedenis van China te vinden aan de hand van opgravingen vanaf de prehistorie tot de laatste dynastie, de Qing-dynastie.

's Avonds naar de balletvoorstelling 'Under the Skin' geweest. Het was echt een belevenis en je moet er van houden, maar ik vond het in ieder geval erg mooi!

Vanwege het weer is het schema een beetje omgegooid en zijn we gister naar de Tempel van de Hemel geweest en hadden we 's middags een vrije middag. Bij de tempel van de Hemel was weer een heel gezellig parkje. Allemaal oude mensen die lekker aan het dansen, zingen en sporten waren. Door het koude weer was het zo rustig in het complex dat er op een bepaalde plek, die erom bekend staat zelfs een echo te horen was. Zelfs Jan, onze leraar had dat nog nooit meegemaakt!

Uiteraard met de meerderheid meisjes in de groep gingen we op onze vrije middag shoppeeen, dus hup naar de fake-market en daar de boel leeggekocht. Zelfs een extra koffer gekocht omdat we het in onze eigen koffer toch echt niet allemaal kwijt kunnen. Toen met z'n 10en terug in een busje die ons wel terug naar het hotel wilde brengen, wat een grap zo allemaal opgepropt in dat busje.

Vandaag was het nog kouder dan de voorgaande dagen, we zitten hier nu echt met -5 graden. Op het schema stond vandaag om naar de verboden stad te gaan. Wat een enorm complex is dat. Zoveel verschillende tempels en vertrekken. Ook hier was het weer aardig rustig voor die plek dus hebben we heel veel dingen goed kunnen zien, vooral veel stukken uit de film the last emperror zijn we ook tegen gekomen.
Hopen dat het morgen wat warmer weer wordt zodat we er niet weer als sneeuwpoppen bij lopen (waarschijnlijk wordt het alleen maar kouder, maar toch)

Tot over 5 nachtjes slapen! xxxx

Lisette

Jeetje row wat een belevenis daar in china wat zal het wennen zijn voor je als je terug bent. Maar dan kan je ons vertellen wat wij hebben gemist. Love you xxx mama

Jorine

Ro! Wat ontzettend gaaf al je verhalen. Ik hoop je heeeeeel gauw weer te zien! :) xx